Heist-op-den-Berg heeft vergunning voor realisatie Oostelijke Rondweg
Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg kreeg op 16 juli de vergunning voor de realisatie van de Oostelijke Rondweg.
Geschiedenis van de Oostelijke Rondweg
De Oostelijke Rondweg is een strategisch project voor Heist-op-den-Berg. De planning en de voorbereiding van die weg lopen al lange tijd (van in 2000) binnen de visie van het gemeentelijk structuurplan. Later, in 2005, werd het tracé vastgelegd in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Doel van de Oostelijke Rondweg
Met de aanleg van de Oostelijke Rondweg wil het lokale bestuur de verkeersstromen rondom het centrum leiden en zo weren uit de kern. Daarnaast heeft het project verschillende doelstellingen:
- een verbetering van de verkeersveiligheid voor de kernen Heist-op-den-Berg, Hulshout en Booischot met specifieke aandacht voor zwakke weggebruikers
- een verbetering van de leefbaarheid in de kernen Heist-op-den-Berg, Hulshout en Booischot
- een verbetering van de verkeersafwikkeling in de nabije regio
- de realisatie van een missing link in het vrachtroutenetwerk die de verstedelijkte kernen ontziet.
Hoewel de rondweg oorspronkelijk lokale doeleinden had, is de weg duidelijk van interlokaal of zelfs regionaal belang.
De weg zal geen nieuw verkeer aantrekken, maar zal bepaalde verkeersstromen verplaatsen. Daarvoor worden, naast de rondweg, ook flankerende maatregelen genomen.
De Oostelijke rondweg is enkel voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen veilig via de Hollestraat rijden. Bovendien verkreeg het lokale bestuur een vergunning voor de heraanleg van de Herentalsesteenweg, met een veilig gescheiden fietspad.
Locatie van de Oostelijke Rondweg
Deze nieuwe weg verbindt de Herentalsesteenweg in het noorden, met de Westerlosesteenweg in het zuiden. Ter hoogte van de Herentalsesteenweg en de Broekstraat werd al een rotonde aangelegd. Daarop zal de nieuwe weg aansluiten. In het zuiden komt nog een nieuwe rotonde voor de aansluiting op de Westerlosesteenweg (N15).
Rekening gehouden met het milieu
Er golden voor het project ook hoge eisen, specifiek met betrekking tot de milieueffecten van de Oostelijke Rondweg. Er gebeurden uitgebreide analyses voor de geluidsimpact maar ook voor de impact op de natuurlijke omgeving. Die analyses werden de basis voor voorwaarden van het project.
De nieuwe weg zal aangelegd worden in geluidsarm asfalt. Er worden geluidswallen en geluidsschermen voorzien. Ook landschappelijk zal de weg zo goed als mogelijk in het landschap geïntegreerd worden. Op die manier wordt mogelijke bijkomende overlast tot een minimum herleid.